Magazyn energii – podstawowe parametry

Panele fotowoltaiczne w naszej instalacji mogą produkować w słoneczne dni więcej prądu niż aktualnie zużywamy w naszym gospodarstwie domowym. Co zatem można zrobić z tą nadwyżką? Istnieją dwie podstawowe możliwości jej zagospodarowania. 

Pierwszy to użycie tak zwanego inwertera on-grid i przesyłanie nadwyżki do ogólnodostępnej sieci energetycznej. Drugi to magazynowanie energii w magazynie, czyli baterii akumulatorów. Do tego potrzebny będzie falownik obsługujący taką możliwość.

 

Parametry magazynu energii

 

Jakimi zatem parametrami powinien wykazać się dobry magazyn energii do naszego domu? To przede wszystkim zależy od tego jak dużą moc mają nasze panele słoneczne. Magazyn energii pozwala również na gromadzenie energii z sieci, gdy na przykład obowiązuje niższa taryfa (nocna) albo sprzedanie zgromadzonej z paneli energii do sieci, kiedy dostaniemy za to więcej pieniędzy. Ta ostatnia opcja wymaga jeszcze dostosowania polskiego prawa energetycznego. Najważniejszym parametrem magazynu energii jest jego pojemność. Wartość ta wyrażona jest w kilowatogodzinach (kWh). Im większa tym oczywiście więcej energii zmieści się w magazynie. Drugim podstawowym parametrem jest moc podawana w kilowatach (kW). Określa ona jak dużo mocy może magazyn przyjmować i oddawać. Po pomnożeniu tych wartości przez siebie otrzymamy prędkość ładowania magazynu podaną w godzinach (h). 

 

Ładowarki BMZ

 

Przykładowo ładowarki BMZ występują między innymi w mocach 7,5 – 10 – 12,5 oraz 15 kWh. Więc dla magazynu BMZ o pojemności 10 kWh i mocy 8,3 kW czas ładowania będzie wynosił 1,2 godziny. W większości obecnie dostępnych magazynów energii znajdziemy ogniowa litowo-jonowe oznaczane Li-Ion, takie też posiadają właśnie ładowarki BMZ. Z powodu częstego wyłączania odbierania prądu z instalacji fotowoltaicznych przez przeciążoną sieć energetyczną w słoneczne dni warto jest zainwestować w magazyn energii i gromadzić nadmiar energii do późniejszego wykorzystania. Taki magazyn może zostać także wykorzystany do częściowego naładowania samochodu elektrycznego, tylko częściowego, bo akumulatory takiego pojazdu zazwyczaj posiadają większą pojemność od magazynu.